Hitta till oss

Vattenvägen

Via vattenvägen söderifrån svänger Du in i mynningen med Högakustenbron, strax norr om Härnösand förbi Hemsön. Norrifrån går Du in innan Storön och vidare in på Storfjärden. Det är en mäktig känsla att passera under Högakustenbron!

Du passerar under Sandöbron, där farten är 7 knop upp genom Svanösundet. Gå rakt ut från Svanö (passera grön markering om styrbord) och håll styrbord vid Frånögrundet (röd markering).

Norr om Frånögrundet syns Kramfors och Öds kaj om babord. Håll farleden upp mot fyren på Littanön, där Du viker en aning styrbord. Närmare Sandslån finns röd/grön farledsmarkering med blinkanordning. Rött på babord, och grön på styrbord! Alla förstår inte skillnaden! Håll gärna mitt i farleden. Det är mycket grunt i ett stort område runt ön Lilla Norge på babord sida nedanför Nylands kaj. Håll koll på ekolodet så Du följer djupet på 3-3,5 meter. Blir det grundare, gå in styrbord närmare stranden mot Box Whiskyfabrik.

En gästhamnsflagga och skylt finns vid gästhamnen för att ledsaga Dig "rakt fram". Du lägger båten på bojplats eller lägger ankar vid gästbryggan. OBS att det finns reserverade platser för handikappkran, mastkran och latrintömning nära sjösättningsrampen. På anslagstavlan med gästhamnsskylten finns mer information.

(Tips: Växla gärna till Dig 5-kronor för dusch-automaten!)

Via landsvägen

Karta

Via landsvägen Kommer du söderifrån och följt E4 så du ser Högakustenbron, svänger du av mot Kramfors och kör mot Bollstabruk. Strax norr om Bollstabruk svänger du höger mot Dannero, Nyland och Kramfors flygplats. Passera Nylands centrum och kör över Hammarsbron. Direkt efter Hammarsbron svänger du höger. Följ sedan Flottarvägen (gatan längs älvstranden) ända till skylten ”Här slutar allmän väg”. Kör svagt höger över den lilla bron, därefter direkt till vänster. Där finns också en skylt med pil mot BK-Flottaren.

Kommer du norrifrån tar du av från E4 vid Gallsäter och följer vägskyltarna till Kramfors Flygplats. Du ska passera Skogs kyrka, och svänga höger i Kläpp mot Lugnvik-Dannero, passera Lugnvik, Bjärtrå och Kungsgården. Därefter svänger du vänster till Dannero, passerar travbanan och mot Hammarsbron. Strax innan Hammarsbron, sväng vänster. Följ sedan Flottarvägen (gatan längs älvstranden) ända till skylten ”Här slutar allmän väg”. Kör svagt höger över den lilla bron, därefter direkt till vänster. Där finns också en skylt med pil mot BK-Flottaren.

Om du kommer från inlandet, Sollefteå och följer väg 90: Passera Sollefteå. Endera kör du hela vägen ner mot Bollstabruk, där du strax innan svänger vänster mot Nyland, eller så kan du (speciellt vackert sommartid) ta av vänster vid Multrå och över järnvägsspåret. Du kommer att köra längs Ångermanälven, förbi Lökom, Prästmon och passera avtagsvägen till Kramfors Flygplats. Du närmar dig Västhammar, och i korsningen i Hammar svänger du vänster, över Hammarsbron. Direkt efter Hammarsbron svänger du höger. Följ sedan Flottarvägen (gatan längs älvstranden) ända till skylten ”Här slutar allmän väg”. Kör svagt höger över den lilla bron, därefter direkt till vänster. Där finns också en skylt med pil mot BK-Flottaren.

Välkommen!